Inkoop

 

Bij inkopen is het van belang dat je ervoor zorgt dat de juiste levering en/of dienst van de juiste kwantiteit en/of kwaliteit op de juiste tijd en plaats tegen de juiste prijs beschikbaar is voor de organisatie. 

Bij veel organisaties in Nederland worden de inkopen op verschillende manieren georganiseerd. Sommige organisaties kennen een professionele inkoop, waarbij het hele inkoopproces nauwkeurig wordt gevolgd met de juiste procedures. Daarentegen zijn er ook organisaties die de inkoop nog verder moeten ontwikkelen. Er is geen sprake van een inkoopbeleid, er wordt decentraal niet structureel en planmatig ingekocht en er is geen kennis en vaardigheden met betrekking tot onderhandelingen tijdens het inkopen. 

 

Daarnaast kan het voor het topmanagement tot gevolg hebben dat het moeilijker wordt om de organisatiedoelstellingen te realiseren, omdat de inkopen niet bijdragen aan de organisatiedoelstellingen en richten zich over het algemeen op:

  • verlagen van integrale inkoopkosten
  • verminderen van toeleveringsrisico’s
  • verhogen van product- en leverancierskwaliteit
  • beter functioneren van de inkoopfunctie en het bedrijfsproces.

 

Wil u weten hoe uw organisatie ervoor staat of wil je graag dat je inkoop verder geprofessionaliseerd wordt? neem dan vrijblijvend contact op.